הסכמי תוכנה כשירות (SaaS) – נקודות שכדאי לדעת

אוגוסט, 2020 / EKW

הסכמי תוכנה כשירות, ובאנגלית ("Software as a Service Agreement ("SaaS, הינם הסכמי רישיון המסדירים הענקת שירות באמצעות תוכנה המסופקת למשתמשים באמצעות "ענן", וזאת חלף התקנת התוכנה עצמה על מחשבי ו/או שרתי המזמין המעוניין לעשות שימוש בתוכנה לצרכיו הפרטיים או העסקיים.

ככלל, מדובר בהסכמים המשלבים אלמנטים סטנדרטיים המופיעים בהסכם למתן שירותים ובהסכם רישיון, כאשר תכליתם היא רישוי/רישיון לעשיית שימוש בתוכנה כשירות.

בהסכמי רישוי תוכנה כשירות, ישנם באופן טבעי הוראות מגוונות, חלקן סטנדרטיות וחלקן יותר ספציפיות, אשר מנוסחות בהתאם לצרכים ולשיקולים האינדיבידואלים של כל מתקשר. במאמרנו זה, נסקור נקודות אלה, על מנת לנסות ולהעניק מבט כולל על הנושא.

מבוא:

בעבר, כאשר משתמש פלוני היה מעוניין לרכוש רישיון לתוכנה כלשהי, בין לשימוש פרטי ובין לשימוש עסקי, היה עליו לרכוש את הרישיון לתוכנה ולהתקינה במחשב או בשרת שלו. לרוב, סוג כזה של רישיון תוכנה היה כרוך בעלויות גבוהות יחסית וכן בהטמעה מורכבת יותר של התוכנה על ידי המשתמש או ספק התוכנה.

בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה בכלל וטכנולוגיית "הענן" בפרט, פותח סוג חדש של הסכם רישוי תוכנה, הכוונה לרישוי באמצעות שימוש בתוכנה הרלוונטית כשירות הזמין בענן ו/או בשרת של ספק התוכנה.

עיקרון מרכזי בהסכם רישיון תוכנה כשירות, הינו העובדה כי הבעלות בתוכנה עצמה נשארת אצל היצרן/הספק שלה, ואינה עוברת למשתמש הצורך אותה. הזכויות היחידות אותן רוכש המשתמש במסגרת הסכם רישיון התוכנה כשירות, הינן זכויות שימוש במסגרת רישיון מוגבל בזמן.

יתרונות וחסרונות בהסכמי רישיון תוכנה כשירות:

היתרונות בהסכם רישוי תוכנה כשירות הינם רבים, הן למשתמש המעוניין לרכוש את הרישיון להשתמש בתוכנה והן ליצרן/ספק התוכנה.

כך לדוגמא, יתרון בולט מאוד עבור המשתמש הוא העלויות הזולות יחסית הכרוכות בסוג כזה של הסכם רישיון, כאשר הכוונה הן להוצאות הכלליות של המשתמש, עלויות התפעול, עלויות השדרוג והתחזוקה. כך, למשתמש אין כל צורך בהתקנה פיזית של התוכנה על מחשביו/שרתיו או ברכישת מוצרי תוכנה הנדרשים לצורך ההתקנה ואף אינו משלם סכום גבוה על הרכישה, אלא דמי שימוש חודשיים. נציין, כי גם עלויות התפעול של רישוי תוכנה כשירות הן יחסית נמוכות מאחר והשירות עצמו מתופעל על ידי היצרן שלו, אשר יש לו ניסיון רב בתחום ומומחיות גבוהה בהרבה מזו של המשתמש.

יתרון נוסף עבור המשתמשים הוא העובדה שסוג כזה של הסכם, היינו הסכם לרישיון תוכנה כשירות, הינו הסכם המעניק גמישות גבוהה יחסית לצרכן בבחירת השימושים הרצויים לו, כך שקיימת לו האפשרות לשכור רק חלק מהשירותים שהתוכנה/היצרן מציע, ולאחר מכן להוסיף שירותים נוספים או אפילו משתמשים נוספים, ככל שעולה הצורך.

לכן, הסכמים כאלה עשויים (אך לא בהכרח) להתאים יותר לארגונים קטנים או בינוניים, אשר יש להם משאבים קטנים יותר מחברות גדולות.

כפי שציינו קודם לכן, היתרונות בהתקשרות בהסכם רישוי תוכנה כשירות לא פוסחים גם על יצרן התוכנה, אשר נהנה מחיסכון במשאבים, במיוחד במשאב הזמן. כך, זמן האספקה של התוכנה הוא יחסית קצר וזאת מאחר והתוכנה כבר מותקנת במרכז המחשבים של הספק וכל שנותר לו לעשות הוא להעניק רישיון שימוש בה למשתמש, בהתאם לתנאי ההסכם. כמו כן, ובשל העלות ההתחלתית היחסית נמוכה של השירות, תהליכי ההחלטה והרכישה של התוכנה כשירות מצד המשתמש, בדרך כלל זריזים יותר מאחר במצב בו היו צריכים לרכוש את התוכנה עצמה ולהתקינה במחשביהם, על כל הכרוך בכך.

אל לנו לשכוח, כי כאשר ישנו יצרן או ספק אחד המספק את התוכנה למספר משתמשים באמצעות שירותי "ענן", גם זמן עדכון התוכנה הוא קצר משמעותית מאחר והעדכון מתבצע באופן גורף לכלל המשתמשים בבת אחת, וכך גם זמן ואופן מתן התמיכה הטכנית למשתמשים.

מבלי לגרוע מהאמור לעיל, יכולים להיות גם כמה חסרונות בהסכם רישוי תוכנה כשירות, הכל כמובן בתלות בשיקולים הספציפיים של כל יצרן ומשתמש.

כך, הטענה העיקרית כנגד הסכמי רישיון תוכנה כשירות היא שהם אינם יכולים לתת מענה מלא לארגונים גדולים ומורכבים, ולכן הם מתאימים יותר לארגונים קטנים ובינוניים שאין להם צרכים עסקיים ייחודיים.

בנוסף, יש הטוענים כי קיים קושי מסוים בשילוב התוכנה עם תוכנות או אפליקציות אחרות וכן בהתאמה ספציפית של התוכנה לצרכים הייחודיים של כל משתמש (במיוחד כאשר המשתמש הוא חברה עסקית ולא אדם פרטי).

בנוסף על האמור, יש חשש מסוים לבעיות באבטחת מידע מאחר ועובדי יצרו/ספק התוכנה חשופים לנתונים של המשתמש, באופן אשר לא היה מתרחש אם התוכנה הייתה מותקנת על מחשבי המשתמש ולא מסופקת לו באמצעות שירותי "ענן".

עוד נציין, כי עצם העובדה כי מדובר בשירותים המסופקים באמצעות "ענן", גורמת לעיתים למגבלות בביצועים של התוכנה (מאחר והיא מרוחקת מהמשתמש) וכן לתלות ביצרן/ספק התוכנה כשירות בכל הנוגע לרמת השירות והתפקוד של התוכנה, שדרוגי גרסאות ועוד.

סיכום:

אפשרות הענקת רישיון תוכנה כשירות הינה עניין נפוץ בזמנים אלה, כאשר זמינות של שירותי ענן (בין היתר רישוי תוכנה) הולכת וגדלה.

ככלל, מאפייני רישיון תוכנה כשירות יכולים לעניין הרבה חברות עסקיות ואף אנשים פרטיים, בהתאם כמובן לצרכים והספסיפיקציות הרלוונטיים להם. יחד עם זאת, ודאי שישנם כאלה אשר יעדיפו את הגישה המסורתית יותר של רכישת תוכנה והתקנתה באופן ישיר על מחשבי או שרתי המשתמש, חלף שימוש בתוכנה באמצעות שירותי "ענן".

אנו ממליצים לכל אדם או ארגון המעוניין או השוקל להתקשר בהסכם תוכנה כשירות, לשקול בכובד ראש את הצרכים האינדיבידואליים שלו ולהגיע להחלטה מושכלת לגבי איזה מהאפשרויות מתאימה לו יותר.