מסלול "תנופה" ברשות לחדשנות – מנוע צמיחה ליזמים ולסטארטאפים בתחילת הדרך

מאי, 2024 / EKW

הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית ("רשות החדשנות") פועלת ללא לאות לקידום החדשנות הטכנולוגית בקרב התעשייה הישראלית. הרשות מפעילה מנעד רחב של מסלולי סיוע, כלים ופעילויות, הן באופן ישיר והן באופן עקיף, על מנת לתמוך ולהניע קדימה את החדשנות בישראל, וזאת במטרה להבטיח את מעמדה של ישראל כמובילה עולמית בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות.

מסלול "תנופה" (המוכר גם כמסלול הטבה מס' 9) של רשות החדשנות מהווה הזדמנות ייחודית ליזמי הייטק וסטארטאפים בתחילת דרכם. המסלול מציע תמיכה כספית משמעותית של עד 200,000 ₪ לפרויקט, וליווי מקצועי צמוד, במטרה לסייע ליזמים להוכיח את ההיתכנות הטכנולוגית והעסקית של הרעיונות החדשניים שלהם.

במאמר זה נסקור את יתרונות המסלול, תנאי הסף ואופן ההגשה.

מהו מסלול "תנופה"?

מסלול "תנופה" מיועד ליזמים פרטיים, קבוצות יזמים וחברות טכנולוגיה צעירות הנמצאות בשלבים ראשוניים של פיתוח רעיון חדשני. המסלול נועד לתמוך בשלבי פיתוח מוקדמים של מיזמי הייטק, ובכלל זה בניית אב-טיפוס, הוכחת היתכנות טכנולוגית, הגנה על קניין רוחני וגיבוש אסטרטגיה עסקית ראשונית.

מטרת המסלול היא לגשר על "עמק המוות" שבו נתקלים יזמים רבים, המתקשים לגייס הון בשלבים הראשונים של המיזם בטרם הוכיחו את הפוטנציאל שלו. כך מאפשר המסלול ליזמים להתמקד במו"פ באופן בלעדי, מבלי לדאוג למימון בשלב זה.

אמנם סכום המימון המוצע במסלול "תנופה" אינו נראה גבוה וקיימים סגמנטים לא מעטים בתעשייה הדורשים השקעות גבוהות בפיתוח, כגון מכשור רפואי, שבבים או תעשיית הפרמצבטיקה. עם זאת, עבור סגמנטים אחרים, דוגמת תוכנה וסייבר, סכום זה יכול להוות תמיכה משמעותית ולאפשר התקדמות ניכרת בפיתוח המוצר או השירות בשלב הראשוני של המיזם. יתרה מכך, מסלול "תנופה" מציע גמישות רבה בניצול כספי המענק, ומאפשר ליזמים להשקיע אותם במגוון רחב (יחסית) של צרכים ופעילויות הקשורות לקידום המיזם/סטארט-אפ והמוצר או השירות שהוא מציע.

יתרונות המסלול

המסלול מעניק מספר יתרונות משמעותיים ליזמים, ובהם:

  • מימון של עד 200,000 ש"ח למיזם בשיעור 80% מהתקציב המאושר, למשך 12 חודשים.
  • גמישות מלאה בניצול המענק – ניתן להשקיע אותו בפיתוח, בניית אב טיפוס, רישום פטנטים ועוד.
  • אין צורך להקים חברה או לעזוב מקום עבודה קודם בשלב זה.
  • המיזם זוכה בהכרה ובחותמת איכות מרשות החדשנות, דבר שמקל על גיוס הון בעתיד.
  • קבלת ליווי מקצועי שוטף מצוות המומחים של רשות החדשנות.
  • המשכיות – לאחר השלמת המסלול ניתן לזכות בסיוע נוסף במסגרת מסלולים אחרים ברשות.
  • יכולת להגיע לגיוס עתידי עם כסף בכיסים, המטייבת ומייעלת מו"מ על גיוס הון התחלתי.

 למי מיועד המסלול?

המסלול פתוח ליחידים, לקבוצות יזמים ולחברות צעירות העומדים בכל הקריטריונים הבאים: [1]

  • היזמים הם אזרחי או תושבי ישראל.
  • עבור חברות – הכנסות של פחות מ-200,000 ₪ בשנה הקלנדרית הקודמת, והיקף גיוס הון קודם של עד 500,000 ₪ בסה"כ (כלומר, לא חייבים להראות היסטורית גיוס בכלל).
  • המיזם לא קיבל בעבר סיוע כספי מגורם ממשלתי או מרשות החדשנות.
  • ההגנה על הקניין הרוחני של המיזם שמורה בידי היזמים.

הליך ההגשה

הגשת בקשה למסלול מתבצעת דרך אתר הרשות לחדשנות, בטפסים מקוונים ייעודיים. תהליך ההגשה כולל הצגת המיזם, הצוות, התוכנית העסקית והתקציבית למימוש הפרויקט. ועדה מקצועית בודקת את הבקשות לפי קריטריונים כגון מידת החדשנות, פוטנציאל הצמיחה של המיזם, יכולות היזמים וישימות התוכנית. לאחר אישור הבקשה, על היזמים לחתום על התחייבות הכוללת חובת דיווח שוטף לרשות על התקדמות הפרויקט, רישום ושמירת הקניין הרוחני בישראל ותשלום תמלוגים במקרה של מסחור עתידי.[2]

סיכום הדברים

מסלול "תנופה" מהווה כלי מצוין ליזמי הייטק צעירים המבקשים לתת תנופה למיזם בשלביו הראשונים. המסלול נותן מענה לחסמי המימון והידע שאיתם מתמודדים יזמים רבים, ומעניק חבילת סיוע נדיבה וגמישה הכוללת מענק כספי משמעותי וליווי מקצועי צמוד. עבור יזמים בתחילת דרכם שעדיין לא מצאו את המשקיע הראשון שלהם, מסלול "תנופה" מציע הזדמנות אמיתית להגשים את החלום היזמי שלהם, והחשוב מכל מאפשר להם לשקול הצעות השקעה לעומק ובאופן מיטבי, תוך מזעור "רעשי רקע".

 

[1] מדובר בתנאי סף מרכזיים בלבד. לקריטריונים המלאים ופרטים נוספים, יש להיכנס לאתר רשות החדשנות.

[2] מדובר בקריטריונים והתחייבות חלקיים. למידע נוסף יש להיכנס לאתר רשות החדשנות.

 

למידע נוסף אנא צרו קשר:

חנן אפרים, עו"ד עופר ענבר, עו"ד
משרד: 03-691-6600 משרד: 03-691-6600
אימייל: hanan@ekw.co.il אימייל: ofer@ekw.co.il