גוגל נדרשת להיערך מחדש: אין להשתמש בשמו של אדם לשם קידום קישור ממומן

נובמבר, 2011 / EKW

בעקבות החלטה של בית המשפט הישראלי מתעורר החשש לגבי חוקיות פעילות פרסום עניפה במנוע הפרסום הנפוץ בעולם.

לאחרונה קבע בית משפט השלום בת"א כי ד"ר דב קליין, כירורג פלסטי בעל שם ומוניטין, זכאי לקבלת פיצוי הן מ"גוגל" והן מרשת המרפאות לרפואה אסתטית "פרופורציה", לאחר שהאחרונה השתמשה בשמו ובצירופים שונים של שמו, להפניית לקוחות פוטנציאליים לאתר האינטרנט שלה באמצעות קישור ממומן ("Google AdWords"). "פרופורציה" השתמשה בשמו של קליין כך, שכאשר גולש הקיש את מילות החיפוש "דב קליין" באתר "גוגל", הופיע בדף התוצאות קישור ממומן של "פרופורציה" בין יתר התוצאות.

בית משפט השלום קבע כי יש לאסור את השימוש שעשו "גוגל" ו"פרופורציה" בשמו של ד"ר קליין,  בעילה שהדבר מהווה פגיעה בפרטיותו ובקניינו. אולם, ביהמ"ש בחר שלא לבסס את הכרעתו על שאלת זכויות הקניין הרוחני והמוניטין שקנה לו ד"ר קליין בקשר עם שמו, שיכול לחול במידה שווה גם עבור שמה של חברה מסחרית.

ההשלכות אשר יכולות לצמוח מפסק הדין הינן משמעותיות ומרחיקות לכת הן עבור ענקית האינטרנט "גוגל", והן עבור החברות המסחריות המפרסמות עצמן במנועי החיפוש

פרשה זו מדגישה ביתר שאת את הקונפליקט שנוצר בניסיון לאזן בין שמירה על זכויות קניין רוחני באינטרנט (ובפרט במנועי חיפוש), לבין שמירה על התחרות ועל נגישות הציבור למידע, אולם במקרה דנן בחר ביהמ"ש שלא להתמודד חזיתית עם סוגיה זו אלא להגן על שמות בני אדם בלבד.

נימוקי פסק הדין מובילים לתוצאות בעייתיות ואף לאנומליה. כך, עסק מסחרי הנושא את שמו של אדם פרטי (ד"ר קליין), זוכה ליתרון ול"זכויות יתר" לעומת עסק מסחרי שאינו נושא שם פרטי (לדוגמא "אמריקן לייזר"). למותר לציין כי תוצאה זו הינה בעייתית, בלשון המעטה, ויוצרת הבחנה שלשיטתנו, אינה הוגנת, ואף נוגדת את ההיגיון המסחרי.

תא (ת"א) 48511/07 ד"ר דב קליין נ' פרופורציה פי.אם.סי. בע"מ